zondag 31 maart 2013

De week van....


Deze week enkele verrassende nieuwe publicaties, waarvan we kunnen leren.
Allereerst: het Open Document Formaat. Dit format zouden we als archivarissen en informatiespecialisten moeten omarmen, zeker omdat de overheid al sinds eind 2008 verplicht is het toe te passen volgens het "pas toe of leg uit" principe. Er was ooit een Handboek ODF te vinden op het web en ik heb het ook destijds gedownload, maar helaas kan ik je niet van een link voorzien, want het staat er niet meer. Wel vond ik een boeiende en uitgebreide training van Machteld Garrels c.s. De Open Office Startpagina wijst je de weg naar meerdere toepassingen en ook Wikipedia biedt natuurlijk goede basisinformatie. De website van Nederland Open in Verbinding, het inmiddels opgeheven project NiOV, geeft ook inzicht zo lang deze er nog is, kijk vooral naar de publicaties over open standaarden en haal binnen waarvan je denkt dat het je verder helpt.

Content Management Interoperability Services (CMIS) is een open standaard die organisaties in staat stelt informatiesilo’s af te breken en ongestructureerde informatie zoals documenten, e-mails of andere content beter toegankelijk te maken voor andere toepassingen.
Vaak is informatie opgeslagen in verschillende systemen waardoor de toegankelijkheid beperkt blijft tot de afdeling waarvoor de omgeving is ingericht. CMIS is voor ongestructureerde informatie wat SQL is voor gestructureerde informatie. Lees hier verder: er ontwikkelt zich veel op het gebied van open source en eigenlijk zouden de informatiespecialisten hierin het voortouw moeten nemen.

Hoe je LibreOffice in je organisatie brengt in tien stappen lees je in Infoworld.  Een wat Amerikaans verhaal, maar wie weet helpt het je wel verder. Zelf maak ik sinds de afgelopen maand gebruik van dit pakket en het valt me zeker niet tegen. Zelfs wanneer ik een Powerpoint open in LibreOffice blijft deze dezelfde karakteristieken vertonen, waar in Open Office nogal vaak plaatjes van vorm veranderden en lettertypen niet bekend bleken te zijn. We blijven deze ontwikkeling volgen; samen met Mozilla Thunderbird (met nu ook agenda en takenlijst) en de Firefoxbrowser begint een heel mooi alternatief te ontstaan voor de Microsoft Office Suite. 

Een aardig boekje voor beginners (en voor hen die al veel beginselen zijn vergeten): 20 dingen die ik nog niet wist over browsers, internet, cloud computing en andere termen die horen bij het digitale vakgebied. Je vindt ze hier.

Op zoek naar een mooi open source desktop publishing pakket?
Gimp is een open source vervanger voor Adobe Photoshop en Inkscape zou dan de Adobe Illustrator kunnen vervangen. Dan is er nog CamStudio, een toepassing om demo's of tutorials te maken.

Verder is er een nieuw beroep in opkomst, dat van particulier digitaal onderzoeker. In een aardig filmpje geeft Vincent weer wat deze functie op mbo-niveau inhoudt en hoe interessant die kan zijn.

Onlangs bezocht mijn collega Jack een avondsessie over cybercrime. Een hacker vertelde daar hoe gemakkelijk het was om, door een bedrijf te bellen en je voor te doen als systeemdeskundige, een systeem te hacken. Vaak gaat dat aan de hand van metadata die aan documenten zijn meegegeven en die te vinden zijn op de website: servernamen, pc-nummers, identificatie van documenten (namen personen, namen afdelingen, managers) e.d. Deze gegevens  worden automatisch door de computer als metagegevens gekoppeld aan een document dat de deur uitgaat of op het web wordt geplaatst.

Al vaker heb ik mijn sympathie voor het eDAVID-project uitgesproken, omdat de "straight" aanpak van onze Antwerpse collega's mij zo bevalt. Het is een levenskunst om met de middelen die je hebt, een nieuwe standaard te zetten. En dat hebben ze gedaan! Onlangs mailde Filip me een rapport van Norsk Regnesentral, het Norwegian Computing Center, met de opmerking: "nu hoor je het eens van een ander". Vanaf pagina 18 wordt hier de eDAVID-aanpak als "best practice example" genoemd. Het rappor tis van 23 april 2008, maar toch: beter laat de loftrompet gestoken dan nooit.

En ben je nog op zoek naar een mooie vergelijking als je wilt uitleggen wat een DSP is? Een cursist verwoordde het als volgt: een DSP is het beste te vergelijken met een plattegrond waarop in plaats van de wegen en kruispunten van een stad, de informatiestromen en -knooppunten getekend zijn. De eenvoudigste manier om een DSP te schrijven is door de werkprocessen die een organisatie heeft, in kaart te brengen. Ieder werkproces is een weg op de kaart. Iedere stap in het werkproces kent een stoplicht of kruispunt, om de metafoor van de plattegrond nogmaals te gebruiken. Wanneer duidelijk is wie welke informatie beheert en voor welke stap in het werkproces deze informatie nodig is, kan er een DSP geschreven worden. Collega Rudy Kaptein van VHIC gebruikt al jaren een kaartje van de Londense Metro om dit duidelijk te maken.

En ben je al gebruiker van SharePoint? Elke organisatie die Microsoft Office gebruikt, heeft een gratis SharePoint meegekregen op basis waarvan je heel goed kunt oefenen in samenwerken; vaak is dit echter door ICT-afdelingen niet geïnstalleerd gezien de schijfruimte die het vraagt,maar het is er dus wel. SharePoint 2013 is er nu, en wil je weten wat nieuw is, dan vind je dat in dit aardige boekje. Je moet wel even je emailadres opgeven.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten