Triënnale Brugge, 2018. Skyscraper (The Bruges Whale), studio KCA.
Wat is de
basis van het werk voor de informatieprofessional? Digitale informatie kent
inmiddels vele verschijningsvormen die in een variatie aan bestandsformaten
opduiken en die we via een scala aan apparaten tot ons nemen. Digitale
informatie is in één muisklik digital born of digital dead.
De tijd
heeft ons geleerd dat apparaten veranderen met het voortschrijden van de
techniek. Verschijningsvormen of formaten verdwijnen, waardoor -als we dit niet
in de smiezen houden- informatie onleesbaar wordt. Computertalen sterven uit,
waardoor we de algoritmes niet meer kunnen herleiden. Opslagmedia verouderen,
bestanden raken corrupt.
Media raken
hun gegevens kwijt als ze niet goed worden onderhouden. Kennis over systemen
verdwijnt als mensen vertrekken en hun activiteiten niet zijn gedocumenteerd.
Hoe kunnen
we informatieverval voorkomen? Door informatie in een omgeving te brengen waar
deze veilig is opgeslagen, bewaakt en onderhouden wordt. Zoals je juwelen
veilig opbergt in een kluis, zo zul je waardevolle informatie ook moeten
omgeven met robuuste veiligheid. Zoals je wilt dat kostbaarheden duurzaam
worden bewaard, zo zul je ook moeten handelen met digitale kostbaarheden: je
moet vluchtigheid en verval een halt toeroepen en voorkomen dat je plotseling
constateert dat informatie er niet meer is, doordat de kluis is geforceerd of
doordat informatie van binnenuit zichzelf vernietigt.
Er zijn
verschillende manieren om duurzaamheid te omschrijven. Twee activiteiten zijn
daarvoor bepalend: het beheer van de data en het toegankelijk houden daarvan.
Dit moet een informatiespecialist bekend voorkomen. Het is immers een
verplichting die uit de Archiefwet (artikel 3) voortvloeit: overheden zijn
verplicht de onder hen berustende archiefbescheiden in goede, geordende en
toegankelijke staat te brengen en te bewaren, alsmede zorg te dragen voor de
vernietiging van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden.
Dit dient
al te gebeuren vanaf ontstaan of binnenkomst van de informatie in de
organisatie, want dàn kan het al fout gaan. Al zodra de informatie de grens van
de organisatie is gepasseerd en is beland in de mailbox of in een ontvangend
systeem dient deze in goede, geordende en toegankelijke staat te worden
gebracht en gehouden.
Dit
betekent dat een archiefsysteem de totale informatiehuishouding van een
organisatie omvat en niet alleen een DMS of zaaksysteem. Alle systemen die
worden gebruikt in een organisatie moeten voorzien in de mogelijkheid om
informatie in goede, geordende en toegankelijke staat te houden.
Dit maakt
het werkgebied van de informatieprofessional omvangrijk: hij werkt door
de gehele informatiehuishouding aan alle systemen en informatiebestanden.
Er moet een centrale regie zijn over de informatiehuishouding, een centrale
plaats waar alle informatie over de informatiehuishouding samenkomt. Vaak zien
we in organisaties dat de onderdelen er al wel zijn, maar niet worden
samengebracht, waardoor toch dubbele systemen worden onderhouden, dubbele
werkzaamheden worden uitgevoerd, dubbele kosten worden gemaakt.
Een goed
georganiseerd, digitaal informatiemanagement is een voorwaarde voor het behalen
van gestelde doelen. Veel organisaties zijn hier inmiddels mee bezig, met tot
nu toe wisselende resultaten. Om de recordmanager gericht als interne
dienstverlener te kunnen inzetten, dient rekening gehouden te worden met
vijf verschillende aspecten: de organisatie als geheel, de informatiehuishouding,
de ICT, externe ontwikkelingen en de veranderkundige aspecten.
Het zal
inmiddels duidelijk geworden zijn dat de taken van de informatieprofessional
veelomvattend zijn en vragen om een breed pakket aan kennis én vaardigheden,
zoals:
- Kennis
van de organisatie en inzicht in de organisatieprocessen en –cultuur
- Kennis
van de informatiehuishouding van de organisatie
- Kennis
van wet- en regelgeving
- Kennis
van recordmanagementprincipes
- Kennis
van kantoorautomatisering en pakketten die in de organisatie worden
gebruikt
- Kennis
van veranderkunde
- Bedrijfskundige
kennis
- Basiskennis
van ICT-processen en –begrippen
Op het
gebied van vaardigheden is het volgende nodig:
- Communicatieve
vaardigheden
- Sociale
en netwerkvaardigheden
- Bestuurlijke
sensitiviteit
- Adviesvaardigheden
- Proactiviteit
- Nieuwsgierigheid
- Enthousiasme
- Inlevingsvermogen.
Informatieprofessionals
die aan dit profiel voldoen zijn nog steeds schaars. De informatiespecialist
hoort al de expert te zijn op zijn vakgebied, maar door de ontwikkelingen
worden nu veel nieuwe vaardigheden van hem/haar gevraagd. Wanneer we
bovenstaand profiel in één persoon willen combineren, zoeken we dan naar het
bekende schaap met de 5 poten?
Door de
kennis en vaardigheden over een team te verdelen en te zorgen voor een
duidelijke structuur en cultuur waarin goed samengewerkt kan worden, ontstaan
meer mogelijkheden om dit op te vangen.
Concreet
zal een informatieprofessional zichtbaar in de organisatie moeten opereren,
actief deelnemen aan werk- en projectgroepen, actief moeten netwerken, de
organisatie willen verleiden en aanvullend daarop daar waar nodig medewerkers
instrueren en adviseren. Hij of zij zal het bestuur van de organisatie door
gevraagde en ongevraagde adviezen bewust moeten maken van het belang van een
goed georganiseerde documentaire informatievoorziening en moeten behoeden voor
te snelle ingrijpende besluiten op ICT-vlak. Daarnaast is het van belang dat
het eigen kunnen niet overschat wordt, ook de eigen werkelijkheid is aan continue
verandering onderhevig!
Het
welslagen van verantwoordelijkheden op het gebied van informatie- en
recordmanagement ligt vanzelfsprekend niet alleen bij de informatieprofessional
zelf. Leiderschap en dus commitment van het management is cruciaal om de
grotere verandering naar een nieuwe maatschappij met andere inrichting van de
werkprocessen, waar de inrichting van de informatievoorziening een belangrijk
onderdeel van is, succesvol te kunnen doorlopen. Daarvoor zal de
informatieprofessional nauw met de andere stakeholders moeten samenwerken. Hij
of zij zal ervoor moeten zorgen dat het belang van een goed functionerende
informatiehuishouding bekend is binnen de organisatie en niet alleen aan de
orde komt op het moment dat er een crisis is en bewijs en verantwoording niet
kunnen worden geleverd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten