lampen bij Loods 5, of het design is weet ik niet zeker...
De meeste
werkstromen zijn verder te automatiseren dan we op dit moment doen, is mijn
indruk als ik zo eens kijk naar de manier waarop de werkprocesschema's die ik
ter inzage krijg, zijn ingericht.
Organisaties zijn
bezig werkprocessen opnieuw te ontwerpen. Dat kan in kleine stapjes, wat
gebeurt in de verschillende lean-trajecten. KaiZen noemen we dat ook wel, het
proces van continue verbetering, waarbij verspilling in tijd en materialen
wordt herkend en vermeden.
Een heroriëntatie op
het werkproces dient uit te gaan van de vraag: is het eindproduct wat we
leveren wel nodig, oftewel: waarom doen we dit werk eigenlijk? En: als dit werk
nodig is, hoe kunnen we dat dan op de beste manier verrichten?
Een voorbeeld is de
fase van de elektronische handtekening. Als we in het dagelijkse leven
voldoende hebben aan een bankpasje, waarmee je
transacties kunt uitvoeren, waarom doen we dan in het administratieve
leven zo moeilijk? We reserveren hotels, vliegreizen, noem maar op, met onze
creditcard. Is hier lering uit te trekken voor onze ambtelijke omgeving? De
Belgen hebben dit al gedaan, met hun identiteitspas zijn ook allerlei
administratieve handelingen uit te voeren. En, wellicht kunnen bankpasje,
OV-kaart en identiteitskaart worden gecombineerd. Wie weet wat de toekomst
brengt.
Vereenvoudigingen
gaan niet zonder slag of stoot, want we hebben te maken met mensen die het werk
uitvoeren. Soms zijn deze mensen zo gewend om dingen op hun manier te doen, dat
ze niet willen of kunnen veranderen. Zij moeten dus worden meegenomen in de gedachtegang
om te komen tot verbetering. De neiging bestaat wel eens om systemen helemaal
dicht te timmeren met het idee dat medewerkers dan wel moeten meewerken. Of dat
het geval is, ligt er maar aan: als het werkproces slecht is bedacht vindt die
medewerker toch wel een uitweg om het
gemakkelijker uit te voeren: desnoods in de mailbox, op Google Drive of in
Dropbox. Of: door alles weer uit te printen en in een mapje te bewaren (het
gebeurt écht!).
Op dat moment zijn
we bezig het werkproces te framen. We
moeten slimme aannames doen om mee te starten, die bepalen ons frame. Binnen
dat frame gaan we dan oplossingen bedenken en uitproberen, opnieuw bedenken en
uitproberen, steeds optimaliseren tot we een bruikbare oplossing hebben. Dat
noemen we design thinking.
Zo komen we bij de
manier waarop we veranderingen in processen doorvoeren. Doen we dit radicaal,
of in kleine stapjes? Over het laatste gaat het boek Design Thinking- radicaal
veranderen in kleine stappen, van Guido Stompff.
We kennen drie
stijlen van probleemoplossing: de probleemanalyse, waarbij we eerst onderzoeken
wat het probleem nu werkelijk is, en de besluitvorming, waar gekozen wordt uit
meerdere alternatieven als oplossing. Daaraan voegt Stompff toe de stijl die
architecten, ontwerpers, kunstenaars en andere creatieve mensen hanteren: iets
nieuws creëren, ontwerpen. Daarmee is dat nieuwe nooit in één keer goed: er zal
meerdere keren ontworpen moeten worden, er wordt aan het ontwerp geschaafd, nog
eens met de opdrachtgevers overlegd. Belangrijk in dit verband is het
zogenaamde framen: een situatie op een bepaalde manier zien en interpreteren.
Binnen dit frame worden mogelijke oplossingen geschetst, bekeken en wordt erop
gereflecteerd. Stompff zegt dat deze stijl vaak wordt gezien als naïef en
onprofessioneel. Ondertussen leidt juist deze stijl tot de mooiste nieuwe
ontwerpen, met verrassend nieuwe inzichten. Deze ontwerpfase kan langdurig
zijn. Niet steeds analyseren, maar door iets te bedenken, opnieuw te schetsen
en te kijken hoe het uitpakt. Steeds is er die reflectieve dialoog binnen het
frame dat is gekozen om het probleem te verkennen. Pakt een oplossing niet goed
uit, dan wordt wel van frame gewisseld. Maar er wordt pas tot bouw overgegaan,
wanneer alle consequenties goed doordacht zijn en overeengekomen. Al doende
leert men.
Juist deze nieuwe
stijl staat momenteel voor archivering in de belangstelling. In Od loopt een
artikelenserie over archivering by design, waarbij vooraf het archiveren wordt
meegenomen in het totale werkproces. Uiteraard is dat een goede zaak, want
werkprocesdenken maakt dat kop en staart van een werkproces, gewoon bij dat
werkproces horen. Het geldt dus niet voor het archiveren alleen en op zich is
het verwonderlijk dat archiveren by design nu als een op zichzelf staand iets
wordt gekeken. Vanuit het werkprocesdenken houd je dus al rekening met alle
administratieve aspecten, ook het archiveren.
Registreren bijvoorbeeld is inmiddels al archiveren geworden: je kent
metadata toe aan een document, dat document wordt een zaak en heeft een uniek
kenmerk waardoor deze teruggevonden kan worden. Koppel bewaartermijnen aan de
zaak in zijn totaal en aan de documenten die als macro's worden aangemaakt in
blijvend te bewaren zaken en het proces is gefikst. Nu nog alles zo inrichten
dat de gebruiker er blij van wordt en verlangt naar het moment dat hij het
werkproces mag uitvoeren. Want zo gemakkelijk moet het gaan.
Wanneer we kijken
naar hoe organisaties worstelen met procesdenken, hoe krampachtig soms
werkprocessen worden verbeterd en waarbij vaak niet verder wordt gedacht dan
het inrichten van systemen, dan zou het goed zijn om eens pas op de plaats te
maken, en samen met de toekomstige gebruikers van het werkproces terug
te gaan naar de tekentafel om het proces opnieuw te ontwerpen. Van kop tot
staart, met vooraf de vraag: is dit werkproces (nog) wel relevant?
Ergens in dit
verhaal maak ik een opmerking "het gebeurt écht". Wat te denken over
het volgende: in een 100.000+ gemeente is een zaaksysteem ingevoerd. In dat
zaaksysteem bevinden zich 1 miljoen documenten, geregistreerd en wel. Dat lijkt
heel wat. Maar op de schijven en in mailboxen bevinden zich 28 miljoen
documenten, waaronder maar liefst 18 miljoen in de mailboxen. Ga me nu niet
vertellen dat dit allemaal privémailtjes zijn, want zou dat zo zijn, dan speelt
er binnen overheden een groot ander probleem.
Wat ik wil aantonen
is dat, terwijl het bestuur denkt dat de organisatie zaakgewijs werkt, dit
misschien wel zo is, maar dan niet binnen het daarvoor bedoelde systeem. Waarom
zouden mensen hun berichten in hun mailboxen houden? Vaak hoor ik: ik kan snel zoeken,
het is gemakkelijk, ik heb het bij de hand, ik hoef geen ander systeem te
openen……. Als dat allemaal waar is, wat mankeert er dan aan de dure systemen
die we hebben binnengereden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten