Just Ordinary Folks, Michalska Przwaniski, 2020
In
alle digitale ontwikkelingen zouden we zo maar vergeten dat recordmanagement
ooit, als documentaire informatievoorziening, is begonnen met een bepaalde
doelstelling.
Het
idee was dat in een organisatie de documenten die zouden moeten dienen voor
bewijs en verantwoording, veilig gesteld zouden worden. De afhandeling van die
stukken zou worden bewaakt door ze te registreren, zodat een medewerker op tijd
op de schouder kon worden getikt om tijdig een antwoord te versturen. Maar
vooral was het belangrijk dat documenten zaaksgewijs werden opgeborgen, om in
hun causaal verband, snel en overzichtelijk, te worden teruggevonden.
Heel
belangrijk was het ook destijds om dossiers, die waren afgehandeld, op orde te houden en, als de tijd daarvoor was
aangebroken, tijdig te vernietigen of af te
stoten naar een archiefbwaarplaats, waar het gevecht met de tand des tijds werd
gevoerd. Als de verantwoording had plaatsgevonden en alle werkzaamheden
en controles waren uitgevoerd, dan nam zo een
dossier alleen maar onnodig plaats in en kon het dus
beter worden verplaatst. De vernietiging gebeurde in een gecontroleerd
circuit, zodat geen informatie naar buiten kwam die daar niet voor bestemd was.
Alleen
het hoogst noodzakelijke werd bewaard, zaken dienden uiteraard nog wel te kunnen
worden gereconstrueerd.
Met
alle nieuwe ontwikkelingen die Office 365 te bieden heeft, waarin team- en
andere sites worden ontwikkeld met eigen documentenverzamelingen, waarin
medewerkers naast de uitvoering van hun taken ook hun eigen
informatiehuishouding bijhouden, lijkt de taak van de
informatiespecialist overbodig geworden. Want als iedereen opbergt en zelf zijn
zaakjes bijhoudt, is daar dan nog een speciaal iemand voor nodig?
Het
antwoord is NEE, als die informatiespecialist niet heel snel de nieuwe
mogelijkheden van Office gaat (h)erkennen en er gebruik van gaat maken in het
informatiebeheer. Want wat bieden Outlook,
SharePoint en al die andere toegevoegde tools veel
mogelijkheden om je informatiebeheer te verbeteren! Wat zou een organisatie
veel plezier hebben van
een of meer specialisten, die helpen om de
mailboxen, de schijven, de sites en de procesapplicaties in bedwang te houden, die structuur aanbrengen
en herstellen, boomstructuren en metadata voor zaken en documenttypen!
Die mensen kunnen leren het maximale uit hun
systemen te halen, hen leren voorkomen dat dingen dubbel worden gedaan of hiaten ontstaan, dat informatie niet wordt gedeeld waar mogelijk, dat afgehandelde zaken veilig worden opgeborgen in een omgeving van waaruit ze
gecontroleerd, zo geautomatiseerd mogelijk, kunnen
worden geselecteerd en zo nodig vernietigd of overgeheveld naar een Common
Vault (al dan niet met beperkingen in de toegankelijkheid).
We hebben het dan wel over een andere uitstraling
dan die veel DIV-afdelingen momenteel nog hebben.
Eigenlijk keren we terug naar de basis van ons vakgebied: het zo goed mogelijk toegankelijk
houden van informatie met een duidelijke efficiƫncy-georiƫnteerde inslag. Een
attitude, waarin veel meer belangstelling is vanuit de
informatieprofessional voor de administratieve organisatie, voor de taken die
een organisatie uitvoert en de manier waarop de informatiehuishouding
daarop naadloos dient aan te sluiten. Een
actieve taakuitoefening, waarin veelvuldig contact is met de vervaardigers en
gebruikers van de informatie vanuit het specialisme:
rangschikken, ordenen, klasseren, indiceren, metadateren, op waarde selecteren.
Waarin vastgelegd wordt wie welke informatie nodig heeft, wat de exacte inhoud moet zijn, in welke vorm deze dient
te worden gerepresenteerd, in welke systemen die is opgeslagen,
wat moet gebeuren als de informatie niet meer nodig is, hoe gehandeld moet
worden als het systeem is verouderd, hoe informatie veilig gesteld wordt
gedurende de tijd dat die nodig is.
Heel
veel oplossingen die we momenteel krijgen voorgeschoteld in het archiveren,
zijn gebaseerd op pure onmacht. Hebben we geen grip meer op de mailboxen? Dan
bewaren we gewoon ALLE mailberichten van functionarissen boven een bepaald
niveau, en van de andere medewerkers de
emailberichten gedurende tien jaar. De AVG?
Ja, dat is een dingetje dat we nog even moeten oplossen…. Hebben we geen grip
meer op de website? Dan bewaren we gewoon ALLES en doen net alsof we Brewster Kahle
zijn (de vader van The Internet Archive). We selecteren niet meer, want dat
vinden we ondoenlijk. Dus zoeken we ook niet meer
naar manieren om toch de essentie van een zaak te bewaren. We hebben het
opgegeven. Terwijl we nota bene de geautomatiseerde
instrumenten in handen hebben om op document- of zelfs gegevensniveau
binnen zaken te selecteren. Want het is heel
goed mogelijk om systemen in een organisatie zo te dresseren dat mail die relevant is voor een
bepaalde zaak bij die zaak kan worden opgeslagen, om
maar een voorbeeld te noemen.
Bytheway,
weet u al wat uw Regionaal Historisch Centrum u gaat aanrekenen per Terabyte,
of wat uw eigen ICT daarvoor rekent aan beheer?
Ruimte
kost immers niets….zeker niet als ook de recordmanager daarmee wordt bespaard!
Als
we niet oppassen ontstaat een nieuw beroep.
Dat
van space cowboy.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten