zondag 5 februari 2012

De zin van opleiding

Wanneer iemand gitaar wil leren spelen, zal hij een gitaar kopen.
Maar dan?
Hoe stem je zo een ding?
Hoe krijg je er muziek uit die aangenaam klinkt?

Dus zal hij (of zij, maar voor het gemak…) misschien op zoek gaan naar lessen. Een vriend of vriendin opzoeken die al gitaar speelt en de vaardigheden leren. Een boekje kopen met cd “speel gitaar in vijf minuten per dag”.
Een muziekschool bezoeken. Elke dag een uurtje oefenen om het instrument in de vingers te krijgen.
En langzaam maar zeker komer er steeds mooiere klanken uit de gitaar! Terwijl het lijkt alsof het de speler geen moeite kost.

Kom je verder in je kennis en vaardigheden, dan zie je dat mensen die écht talent hebben, naar meesterspelers gaan om daar de kunst verder af te kijken.

Om instrumenten te kunnen gebruiken heb je kennis en vaardigheden nodig. Je moet elk instrument leren gebruiken, of het nu een troffel is, een zaag of een broodbakmachine.

Dat geldt ook voor informatiesystemen zoals een CMS, een DMS, of een Office suite. Die horen immers je productiviteit op te voeren?
En daar doet zich iets merkwaardigs voor.
Doorgaans koopt een organisatie een systeem en wordt aan training of opleiding, aan de kennis- zowel als aan de vaardighedenkant, nauwelijks aandacht besteed. Want ja, het systeem kost al zo veel, nu nog iedereen opleiden- dat is nadelig voor de productie en kost te veel geld, tijd dus: productie.
Als iemand al met twee vingers op een toetsenbord kan rammen, heeft ie genoeg kennis, lijkt het wel. De rest leert ie wel gaandeweg bij.

Een informatiespecialist krijgt hooguit een week opleiding om een systeem, wat tonnen kost, te leren bedienen. Of hij daarna nog veel doet om die kennis uit te breiden?

Oja, en de mensen op de Werkvloer, die er dagelijks mee gaan werken? Die mensen, die nauwelijks de functies van Office kennen, of Word, laat staan Excel of Powerpoint, die krijgen in een uurtje of twee te horen hoe het nieuwe DMS werkt, en daar moeten ze het mee doen.

Het wordt hoog tijd dat organisaties een visie op opleiden ontwikkelen. Bij instrumenten horen kennis en vaardigheden, anders heb je er niets aan. En, zo zijn we dan ook weer, het systeem krijgt dan de schuld.
Een tandarts die nooit een vulling heeft geplaatst, heb ik liever niet aan mijn gebit. Doet hij het verkeerd, dan ligt het echt niet aan zijn tandartsstoel hoor.

Ik hoor in organisaties heel veel mensen valse klanken voortbrengen uit hun instrumenten, en ze hebben het zelf niet in de gaten.
Tijd voor een nieuwe visie op een permanente vorm van opleiden….. wij denken graag met u mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten