woensdag 4 augustus 2010

Hoe lang blijft gratis gratis?

Wat organisaties -en wij allemaal eigenlijk- ons onvoldoende realiseren is dat de kosten van het beheer van digitale informatie de komende jaren explosief zullen groeien. De trend is om software en informatiebestanden “in de cloud” te brengen. De vraag hierbij is of gratis wel gratis gaat blijven. Kranten en uitgevers hebben inmiddels afscheid genomen van het gratis model en wij verwachten dat meer partijen dit zullen doen.
Leveranciers van blog- en andere sociale systemen zullen dan een grote macht hebben.
Wat doet iemand die al zijn connecties na vele uren arbeid op LinkedIn heeft verzameld op het moment dat LinkedIn geld gaat vragen voor het deelnemen aan de dienstverlening? De eerste tekenen dienen zich aan: NING als netwerk vraagt nu aan de grotere gebruikers een financiƫle bijdrage; kranten vragen per artikel een geldbedrag. Een kleine bijdrage van een dollar per maand aan alle gebruikers aan Facebook (een half miljard gebruikers inmiddels) zorgt voor dit bedrijf voor een triljardentoename aan beurskracht.

Zodra de business het businessmodel wijzigt, zijn er twee mogelijkheden: betalen of switchen naar een ander gratis medium. De kosten van switching worden echter hoger naarmate meer tijd is geinvesteerd in het verbeteren van het medium. Op dat moment dat u denkt: overstappen loont de moeite niet vergeleken die het aan arbeid kost om te veranderen, hangt u. Wellicht voor een klein bedrag per maand, maar dat zal steeds hoger worden.
Illusie? Last.fm rekent nu al 3 dollar per maand.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten