Fake news: "Zeelandbrug verzwolgen door de Oosterschelde" - door de hevige regenval is de Zeelandbrug even niet meer te zien.
Door fake news, gehackte verkiezingen en leugens van wereldleiders heeft het vertrouwen in politici, media en bedrijven een dieptepunt bereikt. Is dat nog te herstellen?
Welke gevolgen heeft de infosphere op onze samenleving. De bedrogen waarheid, waarin niet alleen de verdachte glashard ontkent, maar ook zijn advocaat. Waarin media orkanen in een glas water kunnen ontketenen. een citaat uit de aankondiging van Tegenlicht op Facebook: De vraag is of dit vertrouwensverlies inherent is aan ons huidige bestaan in de ‘infosphere’. Als wij toestaan dat we een verzameling data worden, dan zijn we daarmee uiteraard manipuleerbaar. En als direct gerichte reclame op social media op het onderbewustzijn kan inspelen, dan kan dat met politieke beïnvloeding tijdens verkiezingen ook. Cambridge Analytica, het bedrijf dat analyse van social mediagebruik inzette voor de Trump-campagne en het Brexit-referendum, heeft dat inmiddels genoegzaam bewezen.
Bekijk de bijgaande serie van de VPRO: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2017-2018/kwestie-van-vertrouwen.html.
Door fake news, gehackte verkiezingen en leugens van wereldleiders heeft het vertrouwen in politici, media en bedrijven een dieptepunt bereikt. Is dat nog te herstellen?
Welke gevolgen heeft de infosphere op onze samenleving. De bedrogen waarheid, waarin niet alleen de verdachte glashard ontkent, maar ook zijn advocaat. Waarin media orkanen in een glas water kunnen ontketenen. een citaat uit de aankondiging van Tegenlicht op Facebook: De vraag is of dit vertrouwensverlies inherent is aan ons huidige bestaan in de ‘infosphere’. Als wij toestaan dat we een verzameling data worden, dan zijn we daarmee uiteraard manipuleerbaar. En als direct gerichte reclame op social media op het onderbewustzijn kan inspelen, dan kan dat met politieke beïnvloeding tijdens verkiezingen ook. Cambridge Analytica, het bedrijf dat analyse van social mediagebruik inzette voor de Trump-campagne en het Brexit-referendum, heeft dat inmiddels genoegzaam bewezen.
Bekijk de bijgaande serie van de VPRO: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2017-2018/kwestie-van-vertrouwen.html.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten