Willen we het informatiebeheer goed vormgeven, dan zijn hiervoor medewerkers nodig met de juiste competenties.
De organisatie zal de komende jaren behoefte hebben aan
informatieconsulenten, die de organisatie leren om op een juiste manier hun
zaken te beheren, die controle uitoefenen op de verschillende
informatiebestanden en informatieketens die er zijn en die de plooien in het
informatielaken gladstrijken. Hoe de informatieprofessional van de toekomst er
precies uit gaat zien, is nog niet bekend en zal sterk afhankelijk zijn van de
manier waarop de totale organisatie zich gaat ontwikkelen.
Toch zijn er al wel competenties te benoemen die nodig zijn
voor de informatieprofessional van de toekomst. Recentelijk zijn nieuwe
modellen gepresenteerd voor 21-eeuwse vaardigheden van kenniswerkers. Een van
deze modellen, afkomstig van Kennisnet[1],
beschrijft 11 vaardigheden die mensen nodig hebben om succesvol te zijn. Deze
omvatten onder meer het volgende en gelden in principe voor iedere medewerker
die met informatie werkt:
- Informatievaardigheden: het kunnen zoeken, vinden, beoordelen en gebruiken van informatie. Dit begint met na te denken wat je eigenlijk nodig hebt, wat je moet zoeken;
- Mediawijsheid: het slim en verantwoord kunnen omgaan met online en offline media;
- Computational thinking: een praktische vaardigheid om via creatief denken over het inzetten van digitale tools, een probleem op te lossen;
- Kritisch denken: de vaardigheid om op een andere manier ergens naar te kunnen kijken, vanuit verschillende perspectieven.
Andere vaardigheden:
-
Creatief denken;
-
Probleemoplossend vermogen;
-
ICT-basisvaardigheden, waaronder de beginselen van het
programmeren;
-
Communicatievaardigheden;
-
Samenwerken;
-
Zelfregulering.
Blijven wij dichter in de buurt van de informatiebeheerder van
nu, dan kunnen we kijken wat er momenteel aan vereisten zijn voor functies op
het gebied van de dienstverlenende informatievoorziening. Dit zijn de volgende
elementen:
Vaardigheden:
-
Het kunnen overdragen van kennis (didactische vaardigheden);
-
Informatie kunnen analyseren: statistische kennis inzake het
gebruik van systemen aan de hand waarvan het gebruik kan worden geanalyseerd;
-
Beheer en registratie van de documenten in elektronische dossiers;
-
Affiniteit met social media, gadgets, apps en wat verder nog
ontstaat;
-
Een bijdrage leveren aan het LEAN maken van processen;
-
Bouwen van mappenstructuren/ordenen van netwerkschijven;
-
Het inspireren en beïnvloeden van de beroepsomgeving.
Kennis:
- Dossier-, zaak-, proces- en projectgericht werken
- Metadatasystemen, ordeningsystemen; kwaliteitssysteem informatievoorziening (KIDO/DUTO) en
kwaliteitssysteem voor informatie-, documentatie- en archiefmanagement ISO
15489;
-
Wet- en regelgeving op basis waarvan de bedrijfsprocessen worden
ingericht;
-
Principes van LEAN;
-
Selectielijsten en de toepassing daarvan;
-
Architectuur van de informatiehuishouding en de systemen die
daarin leidend zijn;
-
Informatiebeveiliging, privacy.
-
Baselines: voor informatievoorziening, voor informatiebeveiliging,
voor metadatagebruik.
Niveau: MBO+/ HBO
Dit is samen te vatten in een volgende advertentietekst:
Als recordmanager/DIV-medewerker Nieuwe Stijl ben je een belangrijke schakel tussen uitvoering of business, ict en management. Recordmanagement raakt de hele organisatie. Het management moet zich kunnen verantwoorden en de business moet haar werk kunnen uitvoeren zonder zich al teveel te bekommeren over het hoe, waarom en waar opslaan van informatie. De recordmanager is verantwoordelijk voor goed beheer van de informatie. Door het vastleggen van de processen en de daar bijbehorende informatiestromen krijg je grip op welke informatie gegenereerd wordt. Daarvan kun je bepalen wat voor hoe lang en in welke vorm bewaard moet worden en hoe je het toegankelijk houdt.
Om dat werk te kunnen
doen moet de recordmanager kennis hebben van:
- procesbeheer; het in kaart brengen van processen met bijbehorende
informatiestromen.
- ICT en informatiearchitectuur: hoe zitten de gegevens in systemen,
vormen van opslag, overlap van informatie in meerdere systemen, ook overlap
met andere organisaties, koppelingen van systemen, etc.
- wet- en regelgeving; ook op het gebied van privacy en
informatiebeveiliging.
- kwaliteitseisen waar de uitvoering aan moet voldoen en kwaliteitseisen
van informatiebeheer;
en de volgende vaardigheden
bezitten:
- goede communicatieve vaardigheden (zowel mondeling als
schriftelijk). Je moet op de werkvloer met de proceseigenaren de processen
in kaart kunnen brengen. Je moet met
automatiseerders/informatietechnologen kunnen sparren over de opslag van
informatie en koppelingen van systemen. Je moet het management kunnen
adviseren over informatiebeheer. Je moet op alle niveaus kunnen
overtuigen.
- analytisch vermogen: inzicht in (inrichting van)
informatiesystemen, informatiearchitectuur. Je kunt je handhaven op het
gebied van zowel functioneel als technisch beheer van een
informatiesysteem. Je moet hierover kunnen adviseren.
- veranderende wet- en regelgeving kunnen vertalen naar het informatiebeheer binnen jouw organisatie,
- dit geldt ook voor de kwaliteitseisen; hierover kunnen adviseren.
- Nieuwsgierig zijn: bijv. naar de (snelle) ontwikkelingen in het vakgebied.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten